Uważaj na oszustów, którzy podszywają się pod pracowników banku. Przestępcy pod pretekstem weryfikacji podejrzanej transakcji namawiają do instalacji aplikacji, np. Any Desk czy TeamViewer. Dzięki niej mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem, z którego korzystasz.
Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się z nami lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:
Robisz zakupy przez internet? Zachowaj czujność! Przypomnij sobie jak bezpiecznie bankować.
Zapoznaj się z naszym przewodnikiem o bezpieczeństwie kart.
Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted, Allegro lub Marketplace? Zachowaj ostrożność! Oszuści nie śpią i rozsyłają fałszywe wiadomości. Znajdziesz w nich link, który prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego banku. Jeśli ujawnisz na niej swoje dane, trafią one do oszusta!
Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!
Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który dotyczy aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.
Zadbaj o to, na co masz wpływ.
Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.
Pamiętaj:
Jeśli podejrzewasz, że Cię oszukano, przerwij transakcję i skontaktuj się z nami:
Ponownie ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banku. Przestępcy pod pretekstem weryfikacji podejrzanej transakcji, namawiają do instalacji aplikacji, np. Any Desk czy TeamViewer. Dzięki niej mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem, z którego korzystasz.
Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się z nami lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:
To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.
Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić Twoją czujność, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron firm, które znasz.
Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się z nami lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:
Ostrzegamy przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynkach Forex.
Oszustwo inwestycyjne najczęściej ma miejsce, kiedy ktoś kontaktuje się z Tobą telefonicznie, e-mailem lub przez media społecznościowe i oferuje szansę zainwestowania w „jedyną w swoim rodzaju okazję”. Oszuści często brzmią wiarygodnie i mają wiedzę, która może uśpić Twoją czujność, np. operują liczbami czy prognozami zysków. Fałszywy doradca dąży do tego, aby na Twoim komputerze zostały przez Ciebie zainstalowane odpowiednie programy. Rzekomo mają one ułatwić Ci inwestowanie. W rzeczywistości najczęściej są to programy, które umożliwiają oszustowi zdalne korzystanie z Twojego komputera.
Możesz również natknąć się na ogłoszenie w internecie lub w mediach społecznościowych z obietnicą szybkiego zysku. Przykład fałszywej oferty inwestycyjnej:
Oferta inwestycyjna może być oszustwem, jeśli rzekomy doradca:
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane.
Sprzedajesz swój towar za pomocą popularnych serwisów internetowych np. OLX/Vinted/Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu? Później dostajesz od niego link na WhatsAppie w celu rzekomego odbioru pieniędzy:
albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:
Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego Banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
Możesz dostać wiadomość z kodem SMS dotyczącym aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.
Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się z nami.
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, które pozwala na przejęcie kontroli nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:
W przypadku, gdy:
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). Nasze numery kontaktowe znajdziesz na naszej stronie internetowej. Zawsze też ręcznie wpisuj pełen adres strony banku w pasku adresu przeglądarki (znajduje się u góry okna z otwartą przeglądarką internetową).
Ostrzegamy przed kampanią, w której przestępcy rozsyłają fałszywe SMS-y informujące o zatrzymaniu przesyłki przez służby celne.
Linki znajdujące się w SMS-ach kierują do strony, która udaje firmę kurierską i „zachęca” do pobrania aplikacji śledzącej przesyłkę.
W rzeczywistości aplikacja to szkodliwe oprogramowanie, które umożliwia atakującym m.in. przejmowanie funkcji wysyłania i odbierania wiadomości SMS w celu kradzieży środków z konta bankowego.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z naszym Bankiem:
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.
W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!
Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
W przypadku, gdy:
skontaktuj się z bankiem!
Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).
Odebrałeś telefon od nieznajomego, który podaje się za pracownika „działu technicznego” Banku?
Wypytuje Cię o poufne dane Twojej karty płatniczej czy prosi o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej?
Nakłania do instalacji programu do zdalnej obsługi Twojego urządzenia, z którego logujesz się do bankowości elektronicznej? A na brak zgody na taką instalację informuje, że poniesiesz tego skutki, że będziesz odpowiadał za utratę pieniędzy?
Podczas rozmowy przekonuje, że Twoje pieniądze nie są bezpieczne, bez interwencji „pracownika działu technicznego”?
Wypytuje przy tej okazji o Twoje dokumenty, zwyczaje zakupowe?
Możesz być pewny, że to oszustwo! Przestępcy potrzebują tych informacji, by dostać się do Twoich pieniędzy z rachunku, a nawet ukraść Twoją tożsamość, by móc potem zawierać umowy kredytowe w Twoim imieniu.
Pamiętaj, że oszuści, aby wzbudzić swoją wiarygodność, mogą nawet podszyć się pod prawdziwy numer telefonu z Banku.
Jak możesz zatroszczyć się o siebie, gdy otrzymałeś telefon od oszusta?
Klienci zwykle czują, że rozmowa z rzekomym pracownikiem nie odpowiadała standardom instytucji, którą jakoby reprezentuje oszust, była nietypowa a zadawane pytania powodowały dyskomfort.
To intuicja – zaufaj jej. Nie ujawniaj swoich poufnych danych, zadbaj o siebie i nie daj się oszukać!
Zbliżający się okres Świąt to czas, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.
Szczególną uwagę warto zwrócić na:
Oszuści podszywają się również (phishing) pod istniejące, znane sklepy, przyciągając Klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na domenę widoczną w pasku adresu – przestępcy tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał.
Warto zwrócić uwagę także na komunikaty wyświetlane na stronie sklepu. Chcąc sprawdzić wybrane dane o sklepie, np. kontakt, regulamin, formy płatności itd. prezentowany jest komunikat: „trwają prace serwisowe, spróbuj ponownie później”.
Co więcej, w fałszywym sklepie zazwyczaj mamy tylko jedną opcję płatności – kartą płatniczą przez internet. Sklep internetowy za zakupiony towar powinien oferować kilka metod płatności np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia.
Jeśli sklep, w którym zdecydowałeś się zrobić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności, lepiej zrezygnuj z zakupów.
Jeśli wybierzesz metodę płatności kartą – zweryfikuj na jakiej stronie wpisujesz jej dane. Zawsze warto również porównywać ceny w kilku sklepach lub korzystać np. z internetowych porównywarek cen.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń dot. autentyczności sklepu lub oferty należy zrezygnować z zakupów.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z naszym bankiem:
Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:
Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
Wielkimi krokami zbliżają się Święta, a więc czas wzmożonych zakupów. Bądź uważny i ostrożny w tym, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów.
Koniecznie zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich: www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet
20.10.2020 Ostrzegamy przed oszustwem “na Netflixa”
Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.
Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.
Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:
Co prowadzi do utraty pieniędzy?
3 x „P”
Pamiętaj, że:
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z naszym bankiem:
Informujemy, że w dalszym ciągu pojawiają się strony, za pośrednictwem których przestępcy podszywają się pod stronę Bankowości Internetowej
Przypominamy:
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z naszym bankiem:
Nadal ostrzegamy przed kampanią phishingu, podczas której przestępcy podszywają się pod strony Bankowości Internetowej.
Celem ataku jest wyłudzenie środków dostępu do Bankowości Internetowej za pomocą fałszywych stron, które mogą przypominać m.in. strony Bankowości Internetowej oraz innych banków.
Przestępcy mogą wykorzystać wyszukiwarki internetowe oraz wiadomości e-mail czy SMS (jako wynik wyszukiwania/w otrzymanej korespondencji mogą pojawić się fałszywe strony).
Pamiętaj:
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z naszym bankiem:
Otrzymałeś wiadomość e-mail? Spójrz, kto jest nadawcą? Pamiętaj, że adres, który widzisz, może nie być prawdziwy – pod wyświetloną nazwą może kryć się adres e-mail oszusta.
Masz kliknąć w link w treści wiadomości by dopłacić za usługę? Czekasz na paczkę i przez to ufasz, że komunikat jest wiarygodny? Zatem najedź kursorem na link i – bez klikania! – zobacz do jakiej strony prowadzi! Dokładnie przeczytaj adres strony, może się różnić od prawdziwej strony operatora płatności tylko jednym znakiem. Nie klikaj gdy nie rozpoznajesz adresu.
Jeśli jednak kliknąłeś i jesteś na stronie, na której masz podać wszystkie dane, rzekomo potrzebne do zrealizowania zamówienia – zatrzymaj się na chwilę i pomyśl, czy na pewno podanie wszystkich informacji o sobie jest konieczne? W realnym świecie rzadko tak robimy…
W wirtualnym świecie również zastanów się, gdy ktoś prosi Cię o dane Twojej karty, hasła dostępowe do bankowości internetowej czy zażąda zawartości wiadomości SMS z Banku!
Jeśli jesteś uważny i roztropny przestępcom będzie trudno Cię zmanipulować i ukraść Twoje pieniądze.
Pamiętaj! Zawsze czytaj wiadomości SMS z Banku, zanim przepiszesz kod zastanów się co akceptujesz.
Jeśli potrzebujesz zasięgnąć wiedzy i zdobyć więcej informacji zachęcamy do przeczytania poniższych komunikatów na stronie naszego banku. Możesz także zapoznać się z ostrzeżeniami o zagrożeniach na stronach Związku Banków Polskich
Pamiętaj, że to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!
Przykład autentycznych wiadomości oszustów – ku przestrodze – kliknij TUTAJ
Obecnie obserwujemy kampanię phishingu, podczas której przestępcy podszywają się pod strony Bankowości Internetowej.
Celem ataku jest wyłudzenie środków dostępu do Bankowości Internetowej za pomocą fałszywych stron, które mogą przypominać m.in. strony Bankowości Internetowej oraz innych banków.
Przestępcy mogą wykorzystać wiadomości e-mail, SMS oraz wyszukiwarki internetowe (w otrzymanej korespondencji/jako wynik wyszukiwania mogą pojawić się fałszywe strony).
Pamiętaj:
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z naszym bankiem:
W trosce o bezpieczeństwo środków oraz danych naszych klientów ostrzegamy przed próbami wyłudzeń związanych z inwestowaniem na rynkach kryptowalut i Forex.
Szczegółowe informacje w informacji Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP o zagrożeniu związanym z ofertami inwestycji na rynku Forex i Bitcoin z dnia 10 lipca 2020 r.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Naszym bankiem:
Szanowni Klienci,
obserwujemy obecnie kampanię e-mail związaną z rozsyłaniem przez przestępców fałszywych wiadomości z żądaniem okupu (zapłaty).
Atakujący mogą wykorzystywać w polu nadawcy (ang. FROM) imiona i nazwiska pracowników SGB-Banku oraz Banków Spółdzielczych naszego Zrzeszenia. Przestępcy żądają okupu w zamian za nie ujawnianie kompromitujących treści, które pochodzą z Państwa komputerów. Jest to blef, atakujący nie są w posiadaniu takich danych.
Przestępczy e-mail ma na celu wyłudzenie okupu. Prosimy nie odpowiadać na taką wiadomość oraz nie podejmować prób związanych z opłaceniem okupu. Podejrzaną wiadomość rekomendujemy usunąć ze swojej skrzynki odbiorczej.
Wszelkie zaobserwowane nieprawidłowości prosimy zgłaszać za pośrednictwem naszego Call Center:
Ostrzegamy przed telefonicznymi próbami podszywania się pod pracowników Banku, pracowników instytucji publicznych – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego, Policji, Prokuratury oraz za przedstawicieli firm, które proponują pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR.
Celem przestępców jest wyłudzenie Państwa danych, dotyczących m.in.: danych identyfikacyjnych, haseł, kodów PIN/SMS, danych osobowych (w tym nr PESEL) czy danych związanych z saldem konta lub ostatnimi operacjami wykonywanymi na rachunku. Próba wyłudzenia danych może być realizowana także za pomocą komunikacji SMS lub e-mail.
W takich przypadkach prosimy o szczególne zachowanie ostrożności i nie podawanie jakichkolwiek danych przez telefon czy e-mail. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości SMS lub e-mail prosimy na taką korespondencję nie odpowiadać.
W razie jakiejkolwiek wątpliwości prosimy o przerwanie połączenia telefonicznego i natychmiastowy kontakt z Bankiem za pomocą oficjalnego numeru infolinii:
Przypominamy!
Przestępcy wykorzystują każdą okazję – w obecnej sytuacji do wyłudzenia pieniędzy oraz danych osobowych stosują socjotechniki związane z koronawirusem.
Przykładami takich ataków mogą być m.in.
(Oszuści podszywają się w fałszywych wiadomościach SMS, e-mail bądź telefonach pod firmy, lub strony agend rządowych np. Ministerstwo Zdrowia przekazując rzekome informacje na temat epidemii lub informują np. o wsparciu żywnościowym, darmowych maseczkach itp. Jednocześnie, wyłudzają od swoich ofiar dane osobowe, poufne dane do Bankowości Elektronicznej. Wysyłane są także wiadomości e-mail z treściami m.in. poradnikowymi na temat wykrywania i leczenia koronawirusa. Dołączane do tego typu wiadomości pliki i/lub linki zawierają złośliwe oprogramowanie. Do pozyskania poufnych danych wykorzystywane są również fałszywe strony (w oszustwie wykorzystującym Ministerstwo Zdrowia Profil Zaufany), gdzie wymagane jest zalogowanie za pośrednictwem Bankowości Elektronicznej – Próba „logowania” prowadzi do oddania swoich danych, a następnie środków, złodziejom),
(Na tego typu stronach oferowane mogą być np. aplikacje informujące na bieżąco o rozprzestrzeniającym się wirusie. Pobierając taką aplikację ściągamy tak naprawdę złośliwe oprogramowanie, które może pozyskiwać poufne dane np. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),
(Przestępcy podszywając się pod portale informacyjne lub strony agend rządowych udostępniają np. film, którego obejrzenie wymaga zalogowania się danymi z Facebooka. Wpisując login i hasło, nieświadomi przekazujemy dane atakującym, którzy za pośrednictwem naszego konta na Facebooku są w stanie przesyłać dalej zainfekowaną stronę. Mogą także przesyłać naszym znajomym prośbę pilnego przelewu pieniędzy za pośrednictwem kodu BLIK),
(Powstają dedykowane sklepy internetowe „specjalizujące się” np. w sprzedaży leków, a nawet szczepionek chroniących przed koronawirusem z fałszywymi stronami pośredników płatności np. PayPal, które mogą pozyskiwać poufne dane tj. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),
Informacje na temat koronawirusa warto czerpać z oficjalnych źródeł. Szczególnie w mediach społecznościowych weryfikujmy autentyczność interesujących nas wiadomości oraz postów związanych z zagadnieniem wirusa zanim podzielimy się nimi dalej w sieci.
Celem ochrony przed działalnością oszustów internetowych, którzy chcą wyłudzić nasze poufne dane bądź pieniądze, pamiętajmy o maksymalnej ostrożności przy dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych bądź na portalach aukcyjnych. Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sklepu. Pamiętajmy też, aby nie otwierać podejrzanych linków lub załączników i nigdy nie podawać – wprowadzać poufnych danych do Bankowości Elektronicznej na stronach wskazanych w linkach będącymi załącznikami do wiadomości SMS lub e-mail.
Szanowny Kliencie,
Ostrzegamy przed próbą wyłudzenia poufnych danych do Bankowości Elektronicznej.
Atakujący próbują pozyskać poufne informacje wysyłając SMS o treści:
Twoja zamówiona subskrypcja została aktywowana dla numeru: [tu numer] Opłata zostanie naliczona automatycznie na numer telefonu dnia: 13.03.2020. Formularz zgłoszenia telefonu do naprawy, rezygnacja z abonamentu dostępne na: subskrypcjax.xx.xx
Po wejściu na stronę (link wskazany) w treści SMS Klient informowany jest o możliwości rezygnacji z usługi SmartCare. Kolejne kroki wymagają podania numeru telefonu, wybrania Banku, a następnie wprowadzenia poświadczeń do Bankowości Elektronicznej!
Zapamiętaj!
Login i hasło wpisuj wyłącznie na stronie swojego Banku. Adres strony do logowania rozpoczyna się od https:// (w adresie widnieje domena bssrodawlkp.pl oraz symbol zamkniętej kłódki)
Bank nie wysyła drogą SMS oraz e-mailową linków do stron Banku oraz do serwisu transakcyjnego oraz wszelkich stron, gdzie rzekomo ma nastąpić weryfikacja czy aktualizacja danych.
Szanowny Kliencie,
Wraz z wprowadzeniem 14 września 2019 r. nowego sposobu logowania do Bankowości Elektronicznej mogą pojawić się ataki wykonywane przez przestępców, mające na celu wyłudzenie poufnych danych.
Poprzez fałszywe strony Banku lub internetowych operatorów płatności np. PayU osoby nieuprawnione mogą uzyskać poufne informacje umożliwiające im dostęp do Twojego rachunku za pośrednictwem Kanałów Elektronicznych.
Przypominamy:
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie ZBP
Ostrzegamy, przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS informując rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości.
W rzeczywistości celem oszustów jest zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego.
Przypominamy!
Pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
W przypadku gdy odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku i masz jakiekolwiek wątpliwości czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie, skontaktuj się z bankiem.
Ostrzegamy przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności.
Uwaga na fałszywe maile z informacją o wszczęciu kontroli z Urzędu Skarbowego!
Szanowni Klienci!
Ostrzegamy przed kampanią internetową, w której przestępcy wykorzystując komunikację e-mail podszywają się pod Urząd Skarbowy. W treści maila znajduje się spakowany załącznik (najczęściej archiwum z rozszerzeniem .tar) zawierający złośliwe oprogramowanie. Otwarcie tego dokumentu jest bardzo niebezpieczne i grozi zainfekowaniem komputera złośliwym oprogramowaniem!
Poniżej przykładowa treść wiadomości:
Nadawca (pole Od): URZĄD SKARBOWY
Temat: INFORMACJA О ZAMIARZE WSZCZĘCIA KONTROLI SKARBOWEJ
Nadawca: URZĄD SKARBOWY
Do:
Urząd Skarbowy odczytać zawiadomienie о zamiarze zainicjować kontroli w dniu 18.04.2019r. Wobec braku możliwości ustawienia kontaktu telefonicznego w dniach 4-7.04.2019r. i nie zastania podatnika w jego siedzibie w dniu 6.04.2019r. w celu ustalenia terminu wszczęcia kontroli. Urząd Skarbowy wyznacza termin zainicjować kontroli na 29.04.2019r. о godz. 9.00.
Jednoczesnie Urzqd Skarbowy informuje, ze zgodnie z art. 92a ustawy z dnia 13 pazdziernika 1998r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz.74 z p6zn. zm.) w zwiqzku art. 80 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 г. о swobodzie dziatalnosci gospodarczej (Dz. U. z 2007 r.. Nr 155, poz. 1095 z pozn. zm.) czynnosci kontrolnych dokonuje si$ w obecnosci kontrolowanego lub osoby przez niego upowaznionej. Oznacza to ze w wyzej wymienionym terminie jest Pani/Pan zobowiązana do obecnosci w siedzibie swojej Firmy i wspofpracy z inspektorem kontroli. Ponadto zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy о swobodzie dziatalnosci gospodarczej jest Pani/Pan zobowiązuje do pisemnego wskazania osoby upowaznionej do reprezentowania Pani/Pana w trakcie kontroli, w szczegolnosci w czasie Pani/Pana nieobecnosci.
Jest Pani/Pan zobowiązania do przygotowania wszystkich potrzebnych dokumentow zwiqzanych z prowadzone przez Pani/Pana Firm wymienionych w załączniku(dokumenty.rar).
Nieobecnosc Pani/Pana moze zostac uznana za stan wyczerpuje znamiona wykroczenia okreslonego w art. 98 ust. 1 pkt 3 ustawy z 13 pazdziernika 1998 r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz. 74 z pozn. zm.).
INSPEKTOR KONTROLI
Urząd Skarbowy
mgr Marian Jakubowski
Prosimy nie otwierać załączników w przypadku otrzymania takiej wiadomości. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy kierować pytania bezpośrednio na naszą infolinię: 61 285 22 17
Pamiętaj – nigdy nie otwieraj załączników z wiadomości, które budzą Twój niepokój lub których się nie spodziewasz! Autentyczność działań urzędowych zawsze możesz potwierdzić w danym urzędzie, kontaktując się z nim osobiście.
Ostrzeżenie Ministerstwa Finansów w tej sprawie: https://www.gov.pl/web/kas/uwaga-na-falszywe-e-maile-o-zamiarze-wszczecia-kontroli-skarbowej
Ostrzegamy o nowym typie ataku cyberprzestępców skierowanym na Klientów Bankowości Elektronicznej z wykorzystaniem duplikatu karty SIM lub przekierowania połączeń na inny numer telefonu
Schemat ataku:
Dzięki temu mają dostęp do numeru telefonu danej osoby, a co za tym idzie – kodów SMS, które służą do potwierdzania przelewów.
Jak się bronić przed takim atakiem:
Jeśli Twój telefon nie może uzyskać połączenie z siecią operatora natychmiast skontaktuj się z nami i swoim operatorem telefonii. Analogicznie należy postąpić w przypadku otrzymania wiadomości SMS od operatora o dokonaniu przekierowania, którego nie planowałeś. Należy również zachować szczególną ostrożność, w sytuacji, kiedy osoby próbujące się z nami skontaktować informują nas o tym, iż nie odbieramy od nich połączeń.
Ostrożnie udostępniaj swój numer telefonu komórkowego (oraz inne dane dotyczące swojej osoby), zwłaszcza na portalach społecznościowych oraz serwisach, w których wymagane jest uzupełnienie profilu o numer telefonu.
Nie otwieraj – od razu usuwaj wiadomości SMS i e-maili pochodzące od nieznanych nadawców a w szczególności nie otwieraj linków (przekierowań), które się w nich znajdują oraz dołączonych załączników.. Na urządzeniu, z którego korzystasz nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł. Zwracaj uwagę na to, jakich uprawnień wymaga instalowana aplikacja – jeśli żąda uprawnień do wysyłania i odbierania SMSów, zachodzi ryzyko przejęcia przez osoby nieuprawnione SMSów autoryzacyjnych wysyłanych przez Bank. Zachowaj czujność również podczas pobierania aplikacji z oficjalnych sklepów.
Jeśli podejrzewasz, że Twój telefon został zainfekowany:
– usuń złośliwe oprogramowanie poprzez przywrócenie ustawień fabrycznych w telefonie oraz skontaktuj się w tym celu z operatorem sieci komórkowej (lub serwisem Twojego telefonu),
– koniecznie szybko zmień hasło do Bankowości Elektronicznej
Dostępu do Bankowości Elektronicznej chroń poprzez używanie unikalnego hasła (nie zapisuj go w swoim telefonie, tablecie oraz komputerze) – innego, jak do poczty elektronicznej, portali społecznościowych itp.
W Internecie pojawiają się kolejne wersje złośliwego oprogramowania, które zainstalowane na komputerze Użytkownika logującego się do Bankowości Elektronicznej wykradają m.in. dane uwierzytelniające do logowania.
Do zainfekowania urządzeń, z których Użytkownicy łączą się z Internetem, dochodzi najczęściej w wyniku otwierania załączników do fałszywych e-maili.
Temat wiadomości najczęściej odnosi się do kwestii związanych z rozliczeniami i płatnościami i przybiera treść taką, jak np. „Faktury”, „Zaległe faktury”, „Potwierdzenie transakcji”, „Wezwanie do zapłaty”, „Nota księgowa”, co ma zwrócić uwagę odbiorcy i uśpić jego czujność. Maile wysyłane są z wielu adresów, z których każdy posiada polskojęzyczne imię i nazwisko oraz podpis wraz z nazwą firmy.
Przykładowa wiadomość:
Wiadomości zawierają załączniki z archiwami .*zip, .*rar (przykładowa nazwa pliku plik fa04285379785.rar)
Otwarcie – rozpakowanie załącznika infekuje komputer, na którym załącznik jest otwierany, groźnym wirusem, umożliwiającym kradzież poufnych danych Klienta.
Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas otwierania korespondencji elektronicznej (zwłaszcza załączników i linków w e-mailach).
Rekomendujemy nie otwieranie i usuwanie wiadomości, których się nie spodziewamy oraz tych budzących podejrzenia w szczególności nie należy pobierać i otwierać załączników w formie plików zarchiwizowanych [spakowanych] (.*zip, .*rar)
Szanowny Kliencie
W ostatnim czasie zaobserwowano nową kampanię złośliwego oprogramowania.
Przestępcy wykorzystują przedświąteczny czas w którym Internauci dokonują zwiększonej ilości zakupów do dystrybucji wiadomości e-mail zawierających złośliwe załączniki. W tej kampanii przestępcy podszywają się pod znane firmy kurierskie. Otwarcie takiego załącznika uruchamia złośliwy kod, który szyfruje pliki na komputerze i w zamian za ich odszyfrowanie żąda zapłaty.
Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas otwierania korespondencji elektronicznej (zwłaszcza załączników i linków w wiadomości).
Szanowny Kliencie,
Ostatnie miesiące roku w związku z nadchodzącym okresem Świąt są szczególnym momentem, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich sklepów pod pretekstem sprzedaży produktów (często po atrakcyjnych cenach) jest wyłudzenie danych kart płatniczych.
Szczególnie uwagę powinny zwrócić podczas poruszania się na podejrzanej witrynie internetowej wszelkie informacje związane z niedostępnością danej metody płatności, brak szyfrowanego połączenia (SSL) lub błąd certyfikatu SSL, podejrzana nazwa domeny i niepoprawna polszczyzna. Przypominamy tym samym o zachowanie szczególnej ostrożności przy wykonywaniu płatności online.
Szanowny Kliencie,
Nasz zespół bezpieczeństwa obecnie zaobserwował zwiększoną ilość ataków typu BEC (Business Email Compromise). Ataki te polegają m.in. na podszywaniu się pod zaufaną osobę lub firmę, np. Państwa kontrahenta i wysyłaniu w jego imieniu wezwania do zapłaty np. w postaci faktury. W tak przygotowanej fakturze (zazwyczaj w formie pliku elektronicznego) dane do przelewu zostały w odpowiedni sposób spreparowane, najczęściej poprzez podmianę numeru rachunku bankowego. Jedną z technik wykorzystywanych przez przestępców, w celu dostarczenia spreparowanych wiadomości e-mail może być wcześniejsze włamanie się na Państwa skrzynkę (lub skrzynki) poczty elektronicznej i obserwacja przebiegu korespondencji elektronicznej (np. z kontrahentami), w celu dokładnego przygotowania fałszywej faktury.. Faktura taka przypomina oryginalne dokumenty!
Prosimy o zwiększenie czujności podczas realizacji płatności na podstawie otrzymywanych faktur, zwłaszcza w formie elektronicznego załącznika poczty e-mail. Sugerujemy każdorazowe sprawdzenie numeru rachunku bankowego, na który ma zostać wykonana płatność, a w przypadku uzasadnionych wątpliwości (np. nagłej zmiany numeru rachunku), nawiązanie kontaktu z kontrahentem poprzez zaufany kanał komunikacji (np. dotychczas używany do komunikacji numer telefonu). Prosimy również o zwrócenie szczególnej uwagi na wszelkie informacje, które mogą przypominać autentyczną korespondencję z Państwa kontrahentami, dotyczące zmian kontaktowych numerów telefonów, adresów e-mail, czy numerów rachunków bankowych.
Szanowny Kliencie,
w ostatnim czasie odnotowuje się zwiększoną liczbę prób wyłudzenia informacji o klientach poprzez rozmowy telefoniczne. Oszuści bardzo często podają się za pracownika Banku, kancelarii prawnej lub firmy współpracującej z Bankiem. Celem oszustów jest pozyskanie informacji o loginie, haśle a także o kodzie SMS, lub danych osobowych. Posiadając ten komplet danych oszuści zmieniają numer telefonu w profilu klienta i od tego momentu wszystkie SMS z kodami służącymi do autoryzacji transakcji wysyłane są na numer oszusta.
Więcej informacji znajdą Państwo pod adresem www: https://zbp.pl/dla-konsumentow/bezpieczny-bank/aktualnosci
Szanowny Kliencie,
w Internecie pojawiły się sklepy, w których podczas dokonywania zakupów dochodzi do phishingu (wyłudzenia danych). Wspomniane sklepy dostępne są pod domenami innymi, niż polskie domeny .pl (np. eu, czy biz) Poniżej opisujemy przebieg takiego ataku:
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, prosimy o niezwłoczny kontakt z naszym bankiem oraz o sprawdzenie swojej listy szablonów pod kątem prawidłowych numerów kont bankowych, jak i podejrzanych wpisów.
Szanowny Kliencie,
obserwujemy pojawienie się kolejnych stron phishingowych, które podszywają się pod witryny WWW systemu płatniczego Dotpay.
Poniżej przykładowa grafika systemu stworzonego przez przestępców, dzięki któremu wyłudzane mogą być dane dotyczące Twojej tożsamości oraz dane kart płatniczych.
Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności (oraz szczególnie zwrócenie uwagi na podejrzane działanie systemów płatności online, np. informacja o niedostępności danej metody płatniczej lub niedostępności Banku, podejrzana nazwa domeny w adresie przeglądarki) przy wykonywaniu płatności online.
Szanowny Kliencie,
w ciągu ostatnich dni pojawiła się seria ataków mających na celu wyłudzenie środków dostępu do Bankowości Elektronicznej, za pomocą fałszywych stron mogących przypominać m.in. strony Bankowości Elektronicznej oraz Dotpay. Poprzez fałszywe strony oszuści pozyskiwali nazwę użytkownika oraz hasło dostępowe do Bankowości Elektronicznej.
Następnie przestępcy po udanym zalogowaniu z wykorzystaniem skradzionych poświadczeń dostępu próbowali dodać lub zmodyfikować szablony.
Prosimy o wzmożoną czujność w zakresie potwierdzania (np. za pomocą kodu SMS) zlecenia dyspozycji przelewu oraz zmiany lub dodania kontrahenta na Państwa koncie. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, prosimy o niezwłoczny kontakt z naszym bankiem oraz o sprawdzenie swojej listy szablonów pod kątem prawidłowych numerów kont bankowych, jak i podejrzanych wpisów.
Pamiętaj:
Sprawdź, czy adres strony do logowania jest adresem bankowości elektronicznej Twojego banku, czy rozpoczyna się od https:// oraz czy połączenie z bankiem jest szyfrowane (obok paska adresowego musi być widoczny symbol zamkniętej kłódki). Adres WWW Bankowości Elektronicznej dla Klientów indywidualnych eBankNet zaczyna się od: https://e.bssrodawlkp.pl/
Jeżeli korzystasz z autoryzacji transakcji za pośrednictwem Kodu SMS przed jej potwierdzeniem dokładnie przeczytaj treść całej wiadomości SMS otrzymanej z Banku. Sprawdź czy zlecałeś osobiście taką transakcję lub operację i porównaj czy jest ona zgodna ze złożoną przez Ciebie dyspozycją. W szczególności w przypadku autoryzowania przelewów lub tworzenia szablonów zweryfikuj, czy podana w wiadomości SMS kwota transakcji oraz numer rachunku konta odbiorcy są zgodne z wprowadzanymi przez Ciebie danymi.
Szanowny Kliencie,
w Internecie pojawiają się kolejne wersje złośliwego oprogramowania rozsyłanego poprzez wiadomości e-mail (kampania phishingowa). Fałszywe wiadomości w polu nadawca („OD”) zawierają najczęściej adres e-mail, należący do zaufanego nadawcy.
Złośliwe oprogramowanie uruchomione na komputerze użytkownika korzystającego z systemu Bankowości Elektronicznej, może być wykorzystywane do realizacji nieuprawnionych operacji z rachunków.
Do zainfekowania urządzeń dochodzi najczęściej w wyniku otwierania załączników do fałszywych e-maili, zawierających np. informacje o konieczności zapłaty za fakturę, telefon lub przesyłkę kurierską. Otwarcie załącznika uruchamia złośliwy kod, który infekuje komputer. Malware umożliwia kradzież poufnych danych Klienta m.in. wykorzystywanych do logowania do serwisu Bankowości Elektronicznej, a także wystawienie komunikatów o podanie kodów z karty kodów jednorazowych, kodu SMS lub Kodu z tokena.
W efekcie Klient może nieświadomie dokonać autoryzacji nieuprawnionych operacji z własnego rachunku.
Informacje
Szanowny Kliencie,
Bezpieczeństwo w Bankowości Elektronicznej zależy również od Ciebie. Zachowaj czujność, uważnie czytaj całą treść wiadomości z Kodem SMS.
Jeżeli korzystasz z autoryzacji transakcji za pośrednictwem Kodu SMS przed jej potwierdzeniem dokładnie przeczytaj treść całej wiadomości SMS otrzymanej z Banku.Sprawdź czy zlecałeś osobiście taką transakcję lub operację i porównaj czy jest ona zgodna ze złożoną przez Ciebie dyspozycją. W szczególności w przypadku autoryzowania przelewów lub tworzenia szablonów zweryfikuj, czy podana w wiadomości SMS kwota transakcji oraz numer rachunku konta odbiorcy są zgodne z wprowadzanymi przez Ciebie danymi.
Pamiętaj, że cyberprzestępcy stosują różne techniki i narzędzia ataków. W przypadku zainfekowania urządzenia, z którego korzystasz w Bankowości Elektronicznej złośliwym oprogramowaniem cyberprzestępcy mogą dokonać nieuprawnionych transakcji z Twojego rachunku np. zmieniając numer rachunku konta odbiorcy.
Jeżeli korzystasz z autoryzacji transakcji za pośrednictwem Kodu SMS w treści całej wiadomości otrzymanej z Banku zweryfikujesz czego transakcja dotyczy, na jaki numer rachunku konta odbiorcy ma być wykonana i na jaką kwotę.